muzikus.bg на facebook
вход за потребителя
запомни потребителското име и паролата
публицистика

Монотематично: Джоджо Майер

8.12.2009 | секция: публицистика

Джожо Майер

Джожо Майер

Клуб Параграф 22 в Братислава вече е на прав път. Буквално всеки ден можете да чуете музика на живо. Може би най-известната личност, която имаше концерт тук, е швейцарско-американският барабанист Джоджо Майер. И то два пъти за много кратко време – с джаз триото DEPART и с групата NERVE, която свири дръм енд бейс музика на живо. Нямаше как да не се възползвам от това и при първа възможност да го поразпитам.

Как настройваш кaсите си, имаш ли някаква система?
Няма никаква система. В този клуб например не мога да ги настроя много дълбоко, тъй като PA-системата няма субуфер, така че по-ниските баси иначе няма да се чуват. Нагаждам настройването според условията. Харесвам звука на малкия барабан, който е използвал Харви Мейсън през 70-те години: трябва да има правилно „хрупкаво” („CRISP“) звучене и трябва да е настроен леко високо. С електронния проект Nerve е другояче – там използвам малък барабан, настроен много високо. Ако опънете прекалено много кожите на малкия барабан, звукът ще бъде по-тъп. Затова и използвам инструмент, който има двайсет и седем пласта дърво, той резонира и високо. Харесва ми, когато малкият барабан има кратко отзвучаване, затова заглушавам резонанса по всевъзможни начини, например с лепенки. Настройвам и големия барабан сравнително високо, харесвам неотворен инструмент с две КОЖИ. Понякога, заради надмощието на другите инструменти, си правя дупка за микрофона в предната кожа. Това се случва най-често в студиото или на концертите на Nerve.

Вие сте много активен в музикално отношение: Depart, Nerve и поп проектът Strange Balls of Fire. Освен това продуцирате различни проекти. При това Depart е европейска група с австрийски и швейцарски музиканти. Как успявате да съчетавате всичко? Как разделяте времето си между Америка и останалия свят?
В Ню Йорк съм, там работя, там живея, пътувам до Европа само за концерти. Америка ми даде много. През 80-те години, когато се преместих там при приятелката си, бях на двайсет и пет и не знаех как да изсвиря и най-основни рудименти. Направо не е за вярване, че днес американски барабанисти си купуват моето DVD с инструкции.

Американските музиканти с удоволствие свирят в Европа. Какво е усещането за един американец, да свири пред публика от стария континент?
В Европа свирят най-вече джаз музиканти, останалите не се пререждат да идват насам. Да не забравяме, че джазът си е техен специалитет, който могат да представят от първа ръка. И влиянието върху публиката е различно. Ако в САЩ засвирите мелодията Stella by Starlights или Someday My Prince Will Come, всеки ще знае и текста на песните. У нас тези песни са познати като инструментални стандарти.

При толкова много проекти, остава ли Ви време за упражняване? Колко време отделяте на инструментите си?
Днес едва няколко часа дневно или изобщо, ако имам концерт. Преди, разбира се, се упражнявах много, понякога и страшно много време. Всичко обаче зависи от организацията. Например Мьолеровата техника, която е в основата на стила ми на свирене, упражнявах основно пред телевизора…

Да поговорим малко и за Вашето двойно DVD с инструкции. Никога не съм срещал материал, който толкова внимателно, до най-малките детайли да разяснява отделните технически части. Дори преди издаването на това DVD, в интернет имаше клипове, в които Вие разкривахте трикове например на Бъди Рич. Не разкривате ли прекалено много? Илюзионистите също не разкриват своите трикове пред хората…
Това е просто майтап, не трябва да се взимаме толкова насериозно. Никой не е патентовал триковете си . Ударните са прастар инструмент, но дълго време нямаше достъпна литература за техниките на изпълнение. Ако искате да свирите на тромпет, трябва първо да се научите на правилния натиск. И за пиано си има литература. Но дори и да знаете как свирят най-добрите пианисти, ще свирите ли като тях? Аз само искам да покажа на барабанистите, какви възможности им дава техниката, като разрушавам митовете. Това, което представям са отдавна познати неща. Известният учител – барабанистът Били Гладстоун – със сигурност е знаел тези неща, но просто не е имал нужда да ги документира.

Учили сте при Джим Чапин, популярозаторът на Мьолеровата система. Той ли Ви научи на тази техника?
Този начин на свирене си беше в мен самия, само трябваше да го извадя на повърхността. Джим Чапин ме научи на основната, оригинална версия на тази система. Това, което аз обяснявам в моето DVD е модернизиран вариант на Мьолер. Днес вече почти никой не свири според оригиналната версия, нагажда се към днешните нужди.

В DVD-то си отхвърляте упражненията върху по-меки повърхности, като възглавници…
Това е свързано със смисъла на Мьолеровата техника. Идеята е звукът да се издърпва от барабана, а не да се удря по него. Аз съм самоук и затова, като свирех, набрах много лоши навици, които после трудно преодолявах. В началото и аз биех барабаните, вместо само да водя палките и да ги оставя да работят сами. Нямам представа, дали старите майстори като Сони Грийър и Бъди Рич са знаели нещо за системата на Мьолер, но е сигурно, че са използвали подобна техника. Затова и в напреднала възраст можеха да свирят толкова свежо и с лекота.

Вашите инструкции се отнасят само до ръцете. Ами краката?
Вече подготвям нови инструкции, които подробно описват тази проблематика.

Кога ще се появят на пазара? Оставате ли верни на издателството Hudson Music?
Записвам го като собствена продукция, работим свободно, не ни притискат срокове, така че не знам кога ще го довършим. Сам продуцирах и Secret Weapon, използвах Hudson само за разпространението. Този тип свобода ми харесва.

Aвтор: Александер Стриеженец

***АЛЕКСАНДЕР СТРИЕЖЕНЕЦ Mузикант и музикален публицист. Автор на книгата Барабани и барабанисти. Лидер на група Deja Vu, с която свири електро суинг, блус и фънк. В момента довършва публикацията си за словашкия джаз. Дава частни уроци по барабани.

П.П. По време на последното си европейско турне Джожо Майер изпълни концерти, както в Братислава, така и в Прага и двама наши сътрудници независимо един от друг взеха интервю от известния барабанист. Материала на Ян Червенка, който се срещна с Джожо Майер в Прага, представяме в пилотния брой на списание “Музикус”, където ще намерите и информации за комплекта барабани на музиканта и неговото инструктажно DVD “Secret Weapons for The Modern Drummer (A guide to hand technique)”.
Онлайн версия на страницата: http://www.muzikus.bg/publicistika/Monotematichno-Dzhodzho-Mayer~08~dekemvri~2009/
 

Mнение

общ брой: 0

Бъдете първи...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.