muzikus.bg на facebook
вход за потребителя
запомни потребителското име и паролата
тест

клавишниROLAND FANTOM G – Нова генерация уоркстейшън

22.3.2010 | секция: за музиканти - тестове


Fantom, от серията G, има модернизиран звуков генератор, който със своята големина от 256 МB предлага широка гама от качествени звуци за най-широк спектър от музикални стилове. Радикална промяна е претърпял и осем инчовият цветен LCD дисплей, който предлага идеална яснота на изображението от най-различни ъгли. По този начин на дисплея може да се изобразява вътрешният секвенсър, който комбинира MIDI и аудио записване и разполага с най-голям брой канали досега – 128 MIDI и 24 аудио.
Модифицирана е и системата за ефекти, която предлага възможност да се използват 22 ефекта наведнъж. Една от възможностите за разширяване на звуковия спектър са и новоразработените два ARX борда със Super Natural технология, като във Fantom G могат да се използват и двата едновременно. Този факт, заедно с новата хамър механика на Fantom G и изработката на инструмента от алуминий, придават на изпълнителя чувство за солидност и прецизност.
Усещането ви, че по този начин инструментите на световния пазар за клавишни инструменти не са много, е, разбира се, правилно. Също така не са много и фирмите, които се посвещават на развитието и производството на класни хардуерни уъркстейшъни. За разлика от огромния бум на софтуерни инструменти, на пазара за инструменти новите модели класни клавишни хардуерни уоркстейшъни се появяват през много по-дълги интервали. За сметка на това са много по-очаквани.
В този тест се съсредоточавам на най-високия клас от тази серия – Fantom G8.

Звуков генератор
Благодарение на големината на звуковия генератор (2230 бленди), звуковата банка обхваща пъстра палитра от акустични инструменти, синтезаторни бленди, ударни инструменти и други специфични звуци, които достигат до 128 гласна полифония.
Fantom G звучи изключително добре предимно в областа на хард лийд, софт синти, падове, техно синти звуци, хип хоп барабани и баси. Сполучливи са и блендите на различни варианти струнни и духови инструменти, гласове, орган, флейти и баскитари.
Слабите моменти на инструмента са в блендите на акустичните китари, електрическите китари и саксофоните. Разполагат с минимална артикулация и наслагване, която да им придаде пластичност и убедителност. Слаби са и блендите на електрическите пиана. Тях фирмата производител вече е решила в разширените ARX бордове, които обаче не са част от този инструмент.
Специфична категория са блендите на класическото пиано, които при този инструмент с балансирана клавиатура са решаващи. Четири елемента за създаване на реалистично чувство от свиренето днес вече просто не са достатъчни – вярвам, че акустично пиано ще намерим също и в бъдещите разширени версии на ARX. От друга страна трябва да констатирам, че звукът на класическото пиано е много пробивен и преди всичко в по-богатите аранжименти се намества чудесно.


Пресети
В своята памет обхващат следните програми – Patch, Rhythm Sets, Live Sets и Studio Sets.

Patch
Това е програма, която се явява като основен градивен камък за следваща работа с блендите. В този инструмент Patch са разделени на няколко категории и са общо 1920 вградени и 512 потребителски. Отделните Patch се превключват в режим Single Mode, а в останалите режими е възможно тяхното комбиниране.

Live Mode
Тук е възможно да се правят комбинации дори от осем различни Patch и тяхното разместване по клавиатурата и добавяне на други параметри. Благодарение на тези възможности, можете да си избирате отделни бленди за свирене на живо и да ги променяте според своите нужди. За запаметяване служат 512 различни памети. Добре могат да послужат и вградените от фирмата 512 настройки, в които можете да намерите инспиративни звукови комбинации, често допълнени с ритмични лупи.
За свирене на живо е изключително добра възможността, че Live Mode не се изключват при превключване на отделните пресет. По този начин могат взаимно да се комбинират. С такава възможност не разполага дори и Korg Oasys.
Tози факт демонстрира и огромната вътрешна сила на DSP генератора, който дава възможност и при най-сложните пресети с едната ръка да държите акорд, с другата да превключвате, а след това да свирите паралено с избрания преди това пресет.

Studio Mode
Тази функция в инструмента е свързана със записването на песни. Могат да се програмират 16 вида Patch, да се добавят ефекти и други параметри.

Разширение на ARX бордовете
Допринася не само с нови бленди, но и с ефекти, които имат свое собствено графично редактиране и други настройки.
SuperNatural технологията в тези бордове допринася за звуковата убедителност, експресивност и, разбира се, по-виското качество.
Фирмата е подготвила до момета следните версии:
ARX-01 Drums – SuperNatural бленди на ударни инструменти с възможност за „редактиране” на дебелината на корпуса и други.
ARX-02 Electric Piano – SuperNatural бленди на електрически пиана с реалистична настройка на моделите усилватели.
Предполага се, че в най-скоро време на пазара ще се появят нови версии и ще поемат щафетата от своите предшественици SRX, които ще са доста различни и няма да могат да бъдат инсталирани във Fantom G.

Обслужващи механизми
Контролери
В лявата си част Fantom G предлага на пианистите четири въртящи се и осем плъзгащи се потенциометъра с традиционите възможности за програмиране и настройка на параметрите. Предлага и възможност за превключване на отделните модове, промяна на настройката на клавиатурата, арпежаторите, настройка на секвенсера, бутони за въвеждане и редактиране на параметрите и указател на темпото чрез малък дисплей.
В дясната част на инструмента е разположена кръгла скала, улесняваща задаването на параметри, бутони за избор на разширителните карти, семплите и главните мултипадове.

Дисплей
Нa oсем и половина инчовия дисплей се показва комплексният графичен интерфейс. Неговото управление и цялостен дизайн са проектирани изключително добре от гледна точка на ергономията и качеството на изображението е много високо. Ако използвате възможността да включите USB мишка, имате уникалната възможност да контролирате целия процес на редактиране. Понякога по навик опитвах с пръст направо върху дисплея да задавам нови параметри, както е например при Oasys или при дигиталните пултове Yamaha, но мишката в случая е също един добър помощник.

Клавиатура
Класическата механика с чукчета PHAII от изкуствена слонова кост е също едно от приемуществата на новия Fantom G. Тя е изключително качествена и пианистите ще оценят комфорта, който предлага при свирене. Тя е много по-твърда от хамър механиката на Yamaha, Korg или Kurzweil, което още повече придава чувството, че свирите на истинско пиано.
Единствения недостатък е репетативността на клавишите – бързо стакато на един тон се свири трудно. Но и това може да се преодолее с помощта на мултипадове, за които това не е проблем.

Мултипадове
Шестнайсетте гумирани, динамични, мултифункционални падове с полифоничен афтъртач помагат за работата с голям брой параметри. Най-често се използват при записването на партии, които се свирят трудно на механика с чукчета, при записването на ударни инструмети и включването на семпли. Могат също така да пускат арпежатор, паметта за акорди, ефекти и да изключват MIDI канали.

D Beam
Този контролер е идеален за разширение на възможностите за управление на инструмента при свирене на живо. Чрез него могат да се програмират и контролират параметрите на Solo Synth, Pitch Blend и много други.

Арпежатор
Няма амбиции да изпълнява функцията на съпровод и работи само като обикновен арпежатор с възможност за 128 настройки и памет за акорди, което е напълно достатъчно. Силата на този инстумент е в други области.

Ефекти
Ефектите в този инструмент превишават възможностите на всички останали уъркстейшъни от различни фирми. С 22 едновременно пуснати за използване ефекта не може да се похвали друг инструмент освен Fantom G. Предлага 76 разновидности (фирмени) ефекти, а мастър секцията с още 78 такива. Заедно с ревербите и хорусите можете да избирате от общо 160 различни вида ефекти. Roland са включили в своя засега най-добър инструмент най-добрите си ефекти, с които може да се радвате на звук от най-виско качество.
Най-силните моменти са: компресорите, които можете изцяло сами да програмирате, дилеят, оувърдрайвът и симулацията на китарни апарати.

Секвенсър
Напълно комплектованият Fantom G дава възможност за запис на 128 MIDI канала и 24 аудио канала и с тях може да се работи в рамките на една песен. Благодарение на добре организирания дисплей, може да се каже, че разполагате с умален секвенсър на своя компютър. Тук имате много параметри, които може лесно да управлявате и в MIDI, и в аудио секцията, без да използвате компютър. Можете да запишете цяла композиция с помощта на master FX и ресамплинг, след това да я експортирате чрез USB флашка в компютъра си и да я запишете директно на CD.

Семплинг
С разширената на максимум RAM памет, което означава 544 МB, получавате възможност да запишете 45 минути музика в стерео формат. Това не е толкова много, в случай, че искате на максимум да използвате 24-каналните възможности за аудио запис, но в повечето случаи, ще ви бъде предостатъчно. Fantom G няма собствен HD за записване и директно USB записване и всички данни за аудио записване се семплират във вътрешния RAM. Инструментът има много добри възможности за редактиране и експорт, така че и от тази гледна точка той гарантира добри възможности за работа.

Свързване и пренос на данни
Входове и изходи
В задната част на инструмента ще намерите няколко кабелни входа и изхода: комбиниран XLR жак вход, два канални входа, четири канални жак изхода, вход за слушалки и коаксиален in/out.
Класическата MIDI тройка е допълнена с USB MIDI. Трите задни входа са предназначени за включване на педалите за краката.

USB
Трите USB конектора имат следните функции:
USB-компютър – чрез него могат да се изпращат файлове и да се използва също за аудио/MIDI.
USB- мишка – служи за връзка с USB мишка.
USB-памет – служи за флаш връзка.

V-link
С помоща на Fantom G могат да се управляват и други включени апарати и да се синхронизира музика с изображение. Предвид факта, че Роланд имат собствена секция Edirol, връзката чрез V-link е необходимост.

Практически опит и финална оценка
Roland Fantom G, за разлика от предишния модел Fantom X, е за мен една приятна изненада. Като музикант, който използва и други инструменти (Yamaha, Korg, Kurzweil), се опитах обективно да го оценя и да сравня неговите предимства. Дори си мисля, че като се има предвид броя на неговите нововъведения и подобрения, този инструмент би трябвало да се казва по друг начин, за да изпъкнaт неговите неповторимост и качества.
Fantom G ми помогна най-добре при записите на хип хоп, денс и R&B, но е добре приложим и за други жанрове. Аранжиментите имат много добър и отчетлив звук. Ако добре настроите фирмените и външните ефекти, цялостното ви впечателние ще е още по-добро.
За по-пълна представа ще допълня, че тестът на Fantom G правих на монитори KRX VXT6 със слушалки AKG K271.

Писано за: списание "Музикус" 2010/02

Онлайн версия на страницата: http://www.muzikus.bg/za-muzikanti-testove/ROLAND-FANTOM-G-nova-generatsiya-uorksteyshan~21~mart~2010/
 

Mнение

общ брой: 0

Бъдете първи...


 
 
 
&;

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.